Felienne Hermans (27) is niet alleen promovenda aan de TU Delft, meer nog is
ze een bevlogen onderneemster. Hermans was eind 2011 mee met een delegatie
van startende ondernemers op reis naar San Francisco en Silicon Valley. Vlak
na terugkomst stond ze als spreker op het podium bij TEDx Delft.
Het bedrijf van Hermans, Infotron, is in handen van haarzelf, haar promotor en
co-promotor. Infotron verkoopt verschillende instrumenten die gemaakt zijn
om fouten uit spreadsheets te halen.
Het idee: spreadsheets zijn vaak te ingewikkeld en staan vol met fouten. Negen
van de tien spreadsheets bevat fouten en de totale schade voor het
bedrijfsleven die daarmee wordt aangericht is naar schatting 10 miljard
dollar.
Hermans heeft veel vertrouwen in een goede toekomst voor Infotron. Op dit
moment gaat een groot gedeelte van haar tijd naar het afmaken van haar
promotie. Zodra ze is gepromoveerd kan alle tijd en aandacht naar het
bedrijf.
Techstarter
De BV is een aantal maanden geleden opgericht, het onderzoek en de
ontwikkeling is al aan de gang sinds 2008. Groot voordeel is dat Hermans een
gedeelte van het onderzoek voor haar promotie kan combineren met het werk
voor Infotron. Of ze als gedreven onderneemster überhaupt een academische
promotie nodig heeft, is de vraag. Maar, aldus Hermans, het zou zonde zijn
om het nu nog te laten liggen.
Ik spreek Hermans op de terugweg van een bezoek aan een grote incubator
in Palo Alto, Silicon Valley. In een glimmende en gigantische Chrysler
scheuren we over de ‘carpool lane’ terug naar downtown San Francisco,
ongeveer een uur rijden.
Hermans is een onderneemster in een sector die voor 99,9 procent gedomineerd
wordt door mannen en groot geld. Zelf vind ze dat inmiddels niet meer zo
bijzonder: “Sinds ik bij de TU Delft begon heb ik altijd heel veel mannen om
me heen gehad. Bij mijn huidige vakgroep was ik de eerste vrouw ooit. Ik kan
er zelf niet mee zitten.”
Zelf geschreven software
Voor Infotron reist Hermans heel Nederland door. Bij binnenkomst wordt er nog
wel eens ongemakkelijk gekeken en gezeten. Niemand in haar sector van
spreadsheets en ICT is vrouwen in de zakelijke omgeving gewend.
Niet zelden vragen gesprekspartners aan Hermans of ze die software en die
tools nu echt zelf geschreven heeft. “Omdat de verwachtingen van vrouwen
hier niet hoog zijn, wat je daar ook van kan vinden, maak je wel meer indruk
als blijkt dat je een sterke prestatie hebt geleverd. Dat is een positieve
keerzijde, denk ik maar.”
Het verschil tussen Nederland en Silicon Valley is groot, volgens Hermans. In
het Amerikaanse zijn veel meer vrouwen actief. Niet alleen als
onderneemsters, maar ook in hogere functies bij bedrijven.
Hermans: “Nederland is conservatief, Nederlandse vrouwen doen het vergeleken
met andere Westerse landen slecht. Hier in de Valley ligt er meer nadruk op
het design en het sociale aspect van producten, misschien dat de verhouding
hier daarom wat minder scheef is.
"Maar ik ben geen socioloog, een definitieve verklaring heb ik niet. Ik
vind dat vrouwen zich niet zouden moeten laten afpoeieren door hun omgeving.
Of zichzelf ontmoedigen met zelfmedelijden, je moet er gewoon voor gaan. Als
het zelfs in mijn sector mogelijk is om als vrouw succes te hebben, moet dat
in andere sectoren ook kunnen.”
Lees ook:
grote toekomst
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl